Invitació

Benvolguts/des companys/es,

Ens plau adreçar-nos a vosaltres per informar-vos de la recent creació de l’Associació d’Ensenyants de Llenguatge Musical i disciplines afins (AELM).

L’AELM és una associació sense ànim de lucre que neix amb la voluntat de prestigiar les disciplines teòriques que conformen els currículums normatius de la formació musical al nostre país (llenguatge musical, harmonia, contrapunt, anàlisi i formes musicals, acompanyament, història de la música…). Entre d’altres aspectes, es pretén vetllar per a la preparació adequada de l’alumnat per tal que pugui seguir els seus estudis superiors amb garanties d’èxit. A més, es pretén reivindicar la plena vigència de les titulacions corresponents a aquests estudis, les quals han quedat notablement diluïdes al llarg de les darreres reformes educatives. Així doncs, des de la igualtat i respecte entre tots/es els/les professionals, creiem en la necessitat de compartir i debatre experiències que ens ajudin a clarificar l’objecte d’una formació musical de qualitat.

És per aquest motiu que ens plau convidar-vos a l’acte inaugural de l’AELM que tindrà lloc el proper dissabte 23 d’octubre del 2021 a les 11.00 h (podeu fer clic aquí per veure el programa complet de l’acte).

Confiem que aquesta informació sigui del vostre interès i desitgem amb il·lusió la vostra assistència a l’acte inaugural ja sigui presencialment al Conservatori Municipal de Música de Barcelona (Aula 7 i Peixera) o bé virtualment (link al web: www.aelm.cat/sessio de presentacio)

Us agrairem si podeu fer arribar aquesta informació a tothom que hi pugui estar interessat/da.

Salutacions cordials,

Junta de l’AELM

https://www.aelm.cat/

Per a què la teoria musical ?

Us deixem per comentar un llistat de llibres de teoria :

TEORÍA COMPLETA DE LA MÚSICA: con 312 ejercicios prácticos de Victor de Rubertis

Curso completo de teoría musical: Comprenda la música, adquiera recursos de análisis y composición. de Miguel Antonio Martinez Cuellar

TEORÍA COMPLETA DE LA MÚSICA VOL.1 (Edición revisada) de Dionisio De Pedro

I. TEORIA MUSICAL. de Salvador Seguí

TEORÍA DEL LENGUAJE MUSICAL Y FICHAS DE EJERCICIOS: PRIMER CURSO DE ENSEÑANZAS PROFESIONALES de PILAR DE LA VEGA SESTELO y ANTONIO GARCÍA-PALAO REDONDO 

Teoría musical para Dummies de Michael Pilhofer,

Guía AB de la teoría musical  de Eric Taylor

APRENDIENDO LA TEORIA MUSICAL de AA.VV 

LA TEORÍA MUSICAL Y SU PRÁCTICA 2 (Mª AGUSTINA PERANDONES MÁNUEL)de Mª AGUSTINA PERANDONES MÁNUEL | 2 noviembre 2018

TEORÍA MUSICAL MODERNA: completa: dividida en 4 partes de Antonio D’Agostino 

Però que és l’organologia?

Hem triat algunes referències per començar a comentar:

Classificació dels instruments segons la seva morfologia i tipologia

Montagu, J (2017). How Music and Instruments Began: A Brief Overview of the Origin and Entire Development of Music, from Its Earliest Stages 

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fsoc.2017.00008/full

Banc d’instruments

Viñas, M. Instrumentos musicales virtuales para el aula de música. https://www.totemguard.com/aulatotem/2011/10/instrumentos-musicales-virtuales-para-el-aula-de-musica/#

Morate, M. Fundamentos organológicos, históricos y acústicos de los instrumentos https://miguelmorateorganologia.wordpress.com/que-es-la-organologia/

La lectura cantada a primera vista

La lectura cantada a primera vista es una de les habilitats auditives que habitualment ocupa un lloc rellevant en la formació dels nois i les noies a les aules de llenguatge musical. John Sloboda en el seu llibre de l’any 2005 Exploring the musical mind afirma que l’habilitat de llegir música és un recurs imprescindible per a tota aquella persona que vulgui gaudir de la pràctica musical ja que, tal con assenyalen Ma del Mar Galera i Jesús Tejada (2012, pàg. 57), entre d’altres aspectes aquesta activitat “promueve la creatividad, ayuda a entender mejor la historia de la música y permite tener un juicio crítico sobre la música contemporánea”. Sobre què suposa llegir cantant a primera vista, Matias Tanco i Isabel Cecilia Martínez (2010) especifiquen que la realització d’aquesta tasca implica: descodificar la notació musical de la melodia, construir-ne una imatge sonora interna y, finalment, executar-la vocalment. Atesa la importància i complexitat que suposa dur a terme aquesta activitat amb rapidesa, seria bo que com a docents reflexionéssim sobre les estratègies pedagògiques que poden afavorir en els i les  nostres estudiants el desenvolupament de l’habilitat de llegir cantant a primera vista.

Galera, M. M. y Tejada, J. (2012). Lectura musical y procesos cognitivos implicados. LEEME: Lista Electrónica Europea de la Música en la Educación, 29, 59-82.

Sloboda, J. A. (2005). Experimental studies of music reading: a review. En J. A. Sloboda (Ed.), Exploring the musical mind (27-42). New York: Oxford University Press.

Tanco, M. y Martínez, I. C. (2010). Patrones lineales y lectura a primera vista. I Jornadas de Música: Práctica Musical Docencia e Investigación. Rosario.

L’educació auditiva musical

L’educació auditiva és  generalment considerada un dels objectius fonamentals de la formació musical dels y les estudiants. Monika Andrianopoulou (2020), qui ha estudiat la pràctica de l’educació auditiva des de diverses perspectives −històrica, pedagògica, psicològica, musicològica i cultural−, detalla que actualment comprèn una àmplia gama d’habilitats: cantar a primera vista, memoritzar, realitzar dictats, detectar errors, tocar d’oïda i analitzar auditivament. Així mateix, Andrianopoulou especifica les competències que comprèn l’educació de l’oïda: la consciència auditiva d’estructures musicals, la imatge sonora, l’escolta reflexiva activa, la improvisació, la comprensió de les relacions musicals i la verbalització de la comprensió musical.

Desenvolupar totes aquestes habilitats i competències auditives demana dur a terme un treball llarg en el temps que sigui alhora sistemàtic i constant tot tenint en compte les tres dimensions de la formació musical a través de les quals, segons Silvia Malbrán (1996), s’està transitant contínuament: recepció, interpretació i producció. Per a Malbrán, la recepció fa referència a l’escolta i comprensió d’obres musicals des de l’audició; la interpretació, a l’execució vocal i instrumental, i la producció, a la creació de melodies i petites formes tant vocales com instrumentals. En aquest sentit estem plenament d’acord amb Andrea Giráldez (1997) en el fet que tots els continguts musicals, tant si es refereixen a la interpretació com a la producció, depenen directament de la comprensió auditiva, la qual, en definitiva és contemplada com un dels continguts fonamentals de l’educació musical.

Llibres recomanats:

Andrianopoulou, M. (2020). Aural education: Reconceptualising ear training in higher music learning. Routledge.

Giráldez, A. (1997). Percepción auditiva y educación musical. Eufonía: Didáctica de la música, 7, 63-70.

Malbrán, S. (1996). Los atributos de la audición musical. Notas para su descripción. Eufonía: Didáctica de la música, 2, 55-68.