Però que és l’organologia?

Hem triat algunes referències per començar a comentar:

Classificació dels instruments segons la seva morfologia i tipologia

Montagu, J (2017). How Music and Instruments Began: A Brief Overview of the Origin and Entire Development of Music, from Its Earliest Stages 

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fsoc.2017.00008/full

Banc d’instruments

Viñas, M. Instrumentos musicales virtuales para el aula de música. https://www.totemguard.com/aulatotem/2011/10/instrumentos-musicales-virtuales-para-el-aula-de-musica/#

Morate, M. Fundamentos organológicos, históricos y acústicos de los instrumentos https://miguelmorateorganologia.wordpress.com/que-es-la-organologia/

La lectura cantada a primera vista

La lectura cantada a primera vista es una de les habilitats auditives que habitualment ocupa un lloc rellevant en la formació dels nois i les noies a les aules de llenguatge musical. John Sloboda en el seu llibre de l’any 2005 Exploring the musical mind afirma que l’habilitat de llegir música és un recurs imprescindible per a tota aquella persona que vulgui gaudir de la pràctica musical ja que, tal con assenyalen Ma del Mar Galera i Jesús Tejada (2012, pàg. 57), entre d’altres aspectes aquesta activitat “promueve la creatividad, ayuda a entender mejor la historia de la música y permite tener un juicio crítico sobre la música contemporánea”. Sobre què suposa llegir cantant a primera vista, Matias Tanco i Isabel Cecilia Martínez (2010) especifiquen que la realització d’aquesta tasca implica: descodificar la notació musical de la melodia, construir-ne una imatge sonora interna y, finalment, executar-la vocalment. Atesa la importància i complexitat que suposa dur a terme aquesta activitat amb rapidesa, seria bo que com a docents reflexionéssim sobre les estratègies pedagògiques que poden afavorir en els i les  nostres estudiants el desenvolupament de l’habilitat de llegir cantant a primera vista.

Galera, M. M. y Tejada, J. (2012). Lectura musical y procesos cognitivos implicados. LEEME: Lista Electrónica Europea de la Música en la Educación, 29, 59-82.

Sloboda, J. A. (2005). Experimental studies of music reading: a review. En J. A. Sloboda (Ed.), Exploring the musical mind (27-42). New York: Oxford University Press.

Tanco, M. y Martínez, I. C. (2010). Patrones lineales y lectura a primera vista. I Jornadas de Música: Práctica Musical Docencia e Investigación. Rosario.

L’educació auditiva musical

L’educació auditiva és  generalment considerada un dels objectius fonamentals de la formació musical dels y les estudiants. Monika Andrianopoulou (2020), qui ha estudiat la pràctica de l’educació auditiva des de diverses perspectives −històrica, pedagògica, psicològica, musicològica i cultural−, detalla que actualment comprèn una àmplia gama d’habilitats: cantar a primera vista, memoritzar, realitzar dictats, detectar errors, tocar d’oïda i analitzar auditivament. Així mateix, Andrianopoulou especifica les competències que comprèn l’educació de l’oïda: la consciència auditiva d’estructures musicals, la imatge sonora, l’escolta reflexiva activa, la improvisació, la comprensió de les relacions musicals i la verbalització de la comprensió musical.

Desenvolupar totes aquestes habilitats i competències auditives demana dur a terme un treball llarg en el temps que sigui alhora sistemàtic i constant tot tenint en compte les tres dimensions de la formació musical a través de les quals, segons Silvia Malbrán (1996), s’està transitant contínuament: recepció, interpretació i producció. Per a Malbrán, la recepció fa referència a l’escolta i comprensió d’obres musicals des de l’audició; la interpretació, a l’execució vocal i instrumental, i la producció, a la creació de melodies i petites formes tant vocales com instrumentals. En aquest sentit estem plenament d’acord amb Andrea Giráldez (1997) en el fet que tots els continguts musicals, tant si es refereixen a la interpretació com a la producció, depenen directament de la comprensió auditiva, la qual, en definitiva és contemplada com un dels continguts fonamentals de l’educació musical.

Llibres recomanats:

Andrianopoulou, M. (2020). Aural education: Reconceptualising ear training in higher music learning. Routledge.

Giráldez, A. (1997). Percepción auditiva y educación musical. Eufonía: Didáctica de la música, 7, 63-70.

Malbrán, S. (1996). Los atributos de la audición musical. Notas para su descripción. Eufonía: Didáctica de la música, 2, 55-68.